20 апр. 2016 г.

Мон карысал 18+

"А вообще сюда нужно вызывать прокуратуру. Здесь пахнет русофобством, ну и пропагандой наркотиков". Примерно тазьы вераськыса сылӥзы 5-7 егит муртъёс тани та борддор борды гожтэм дорын:
"МИФ, посвященный выставке " Удмуртка курит ганӝу " в Арт-центре ГРИФОН:

- А почему удмурты рыжеволосый народ?
- Потому что потребление травки так повлияло. Предыстория этого явления уходит в период Поломской культуры, когда ещё удмурты сплошь были брюнетами и кареглазыми. В одном из древних городов находился Иношмес (небесный родник), где и родилась эта трава. У неё был необычный эффект: жители города начали рыжеть. Мужчины обросли красной бородой, волосы женщин отливали медью. Молва об этой чудной траве быстро распространилась по всему Вятско-Камскому междуречью, и вражеские племена пожелали заполучить это растение. Праудмурты не хотели войны и крови, они просто ушли в леса и малонаселённые земли, где посадили семена той травы, символа добра и духовного богатства. Рыжеволосая чудь смешалась со многими народами, встреченными на пути.
Около 4 веков назад, после прихода русских и установления здесь чужих законов (запрет на выращивание травы), чудь отяцкая загрустила и на долгое время затаила на чужаков обиду. Спустя одно поколение появилась тенденция сокращения рыжеволосого населения и изменения отношения к окружающему миру. Люди стали равнодушны и к природе, и друг к другу. Это способствовало росту воинственных настроений. Но все-таки потребление травы не прошло бесследно.
Состоялось сражение. Всё было предрешено.
На следующее утро после поражения над полем брани разносились слова молитв: «…осто, Иньмаре, юртты Лудмуртлы, уть милемыз…», «…осто, Инмаре, Кылчинэ, Куазе, ваньмыз мед умой луоз ӵуказе…». И во время плача жён по своим муртам на окровавленном поле начала прорастать трава.
Итак, тодса вылысь, возвратились кышноос сӥзьыл кисьтон бере со интые но гуртъёсазы лушкем ваизы сое. Сое, марлы сӥземын та адӟытон. Вӧзысь гуртэз собере Турынгурт ниманы кутскизы..."


Может, озьы, может ӧвӧл.

Толон ортчиз Чудья Женимылэн суредъёсын адӟытонэз. Ӵапак нимаське вал "Удмуртка курит ганӝу". Суредъёс, чынзэ но вераса, туж аспӧртэмлыкоесь, пӧртэм техникаен лэсьтэмын, олокыӵе но материал уже кутэмын. Глина, басма, пияла, пу но мукет. Адӟытонлэн нимыз вӧзын но тунсыко гожтэмын уго: "Выставка археологического поп-арта". Вот и малпаськы мар сярысь со. Кызьы шуиз Юрий Лобанов: "Татын шӧдӥське ик постэтнофутуризм" (та выль термин нырысьсэ кутэмын вал Богдан Анфиногеновлэн "Постэтнофутуризм яке этнофутуризмлэн постэз" статьяяз). 


Адӟытонэз усьтӥз перфоманс йыромем нылашен (ну мон озьы усьтӥ та перфомансэз аслым). Пеймыт залтӥ, синьтэм коӵышпи кадь, ветлӥз удмурт нылаш, тӧдьы бӧз дэремен, синъёсыз ворсамын вал кышетэн. Собере асьсэды возьматӥзы "Дукес" группа но Богдан Анфиногенов аслаз кылбуръёсыныз (солэн ик кылбуръёсыз кутэмын вал Чудьялэн суредъёсаз). Ачиз Чудья Жени шудӥз кубызэн, кудӥз подключить каремын вал Пронин Виталиклэн аппаратураез борды. Озьы кубыз поттӥз электронной куаразэ. Мон паймисько Чудьялы. Ваньзэ, мае со кутэ кияз, пӧрме туж тунсыко арбериослы. Котькуд арберилэсь со шедьтыны турттэ тодмотэм палзэ.


Выставка "до мелочей" малпамын вал. Даже чай юон стаканчикъёслэн пыдэсаз суредамын вал кенем куар. Яке чильым укно сьӧрын, нош укно вылэ суредамын Кузебай Герд. Туж тунсыкоесь малпамын нимъёс суредлы.





Ачим, чынзэ вераса, уг тодӥськы кызьы та адӟытон шоры учкыны. Мыным кельшо та тунсыко суредъёс. Со выль, со кызьы мукет сяин усьтэ удмуртъёсты, может. Туж провокационной адӟытон. Можно шуыны, конечно: "Малы адӟытон кулэ? Удмуртъёс наркоманъёс-а мар-а? Малы соосыз сыӵеен возьматод?" Но мон озьы уг шуы, малы ке шуоно со шонертэм веран. Опять же, та адӟытон возьматэ: егитъёс тыршо герӟаны удмурт культураез дунне культураен. Мон понна та адӟытон бере кылдэ ӧжытак йыромем удмурт нылашен образ, кудӥз вала кадь мар со удмурт культура, малы кулэ удмурт кылэз дышетыны, малы кулэ удмурт дӥсен ветлыны, малы кулэ УДМУРТ луыны. Но озьы ик со вала, что ваньмыз со напрасно, что удмуртъёс всё равно куке но сылмозы мукет калык пушкын.

Я, ветлэ, учке. Адӟытон 1 куартолэзёзь кыстӥськоз на.


Комментариев нет:

Отправить комментарий